Búcsú a COVID-nak...

2022.02.26.

Miközben a koronavírus járvány 5. hulláma már lecsengőben van, és Európa-szerte szűntetik meg a járványügyi szabályokat, a COVID infekcióval és védőoltással kapcsolatos tudnivalókat ismételjük, különös tekintettel az autoimmun/gyulladásos mozgásszervi betegekre vonatkozóan.

A Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) januári ajánlása szerint azok az oltatlanok, akik átestek a koronavírus-fertőzésen, felgyógyulás után várakozási idő nélkül megkaphatják a védőoltást. A védőoltás beadása előtt az esetleges tünetmentes fertőzöttség ellenőrzésére a PCR-teszt elvégzése nem indokolt, a fertőzésen való átesettség pedig nem felel meg az immunizációnak. Minden esetben a teljes oltási sor beadása szükséges.

A szakmai ajánlás szerint, a harmadik oltást az alapimmunizálás után 4, legfeljebb 6 hónappal kell felvenni. Az oltóanyag kiválasztása minden esetben az oltó orvos feladata. Általános ellenjavallata egyik oltóanyag-kombinációnak sincs. A Moderna-vakcinából fél dózis adandó. A protokoll szerint a második és a harmadik oltás abban az esetben lehet ellenjavalt, ha az először felvett oltás az oltottnál anafilaxiás reakciót váltott ki. A 3. megerősítő oltás felvétele a védettséget ismételten 80-90%-ra képes emelni.

A szakemberek szerint Budapesten január végén tetőzött a járvány ötödik hulláma. Ezért az omikron-mutáció a felelős. Aki átesett egy fertőzésen, az nem valószínű, hogy pár héten belül megint meg tud betegedni ugyanattól a koronavírus-fajtától, ám miután újabb és újabb variánsok jöhetnek, az új mutációk ellen már nem véd igazán a korábban szerzett védettség. Ezért is olyan fontos a 3. esetleg már a 4. oltás felvétele. A 4. ismétlő oltás beadásáról az oltóorvos dönthet akkor, ha azt egy három oltásban már részesült 18 éven felüli személy kéri, és a 3. booster oltás óta 4 hónap eltelt. Az olthatóság megítélése érdekében az oltóorvos szükség esetén konzultálhat a kezelőorvossal.

Az autoimmun/gyulladásos mozgásszervi betegségekben szenvedő betegek számára a 3. oltás felvétele még inkább javasolt, kiváltképp akkor, ha az elmúlt 3 hónapban immunszuppresszív / immunmoduláló kezelésben részesültek. A 3. oltás után is az alábbi gyógyszerek 1 hetes kihagyása javasolt: biológiai terápiák, JAK gátlók, metotrexat >20mg/hét dózisban, azatioprin > 3mg/kg/hap és nagy dózisú (>20mg/nap) v. közepes dózisú (>10mg/nap) de 1 hónapnál régebbi szteroid (=glukokortikoid GC) terápia.  Természetesen, aktívan zajló betegség esetén az oltást felvenni nem javasolt.

Az autoimmun-gyulladásos reumatológiai betegekre COVID idején fokozottan vonatkoznak az általános higiénés rendszabályok (távolságtartás, maszkviselés, kézfertőtlenítés). További általános elvek a következők:

• az orvos és a beteg közös döntése alapján a fertőzésrizikót (tömegközlekedés, zárt légterű helyiségek) minden formában tanácsos csökkenteni, telemedicina is szóbajön.
  • GC-t a betegek a lehető legkisebb dózisban szedjék, de a tartós kezelést  mindenképpen folytassák.
  • a GC terápia hirtelen elhagyása tilos, esetleges expoziciótól és infekciós állapottól függetlenül.
  • a belgyógyászati szerek közül az ACE gátlók szedése mindenképpen teljes dózisban javasolt.

Nem-Covidos állapotban, stabil alapbetegség mellett a gyógyszeres kezelést, így a tartós GC terápiát is változatlan formában folytatni kell. Az esedékes kontrol vizsgálatok kinyújthatók.
Nem fertőzött, expoziciónak ki nem tett, újonnan felismert v. aktív betegség esetén a szükséges terápia illetve terápiamódosítás a Covid-mentes élethez hasonló elvek szerint javasolt.

Fertőzés esetén v. expozíciónak kitett betegnél a tartós GC kezelést folytatni kell. Expozíció esetén salazopyrin, nem-szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID) adhatók, egyéb bázisterápiák 2 hét tünetmentességig felfüggesztendők. Az IL 6 gátló tocilizumab folytatható, mert -mint tudjuk- súlyos életveszélyes COVID esetén, citokin viharban is ezt alkalmazzák.  A TNF alfa gátlók kevésbé veszélyesek, mint a bázisszerek. Fertőzés esetén a salazopyrin sem folytatható,  súlyos légúti tünetek esetén a NSAIDk sem.

A gyógyszeres terápia újraindítása enyhe COVID esetén 7-14 napos tünetmentesség után lehetséges. PCR pozitív, tünetmentes esetben is 10-14 napos megfigyelés szükséges. Fertőzés esetén - annak súlyosságától függően - indulhat újra a gyógyszeres terápia.

Hazánkban a beoltottak száma közel 6,5 milllió, közülük 6 millióan a második, közel 4 millióan már a harmadik oltást is felvették. A február 20-i hétvégén 200 ezer alá esett a fertőzöttek száma.

A járvány 5. hulláma a  végéhez közeledik. Az  omikron elképesztő terjedési  sebessége ellenére sem tudott olyan súlyos járványhullámot okozni, mint az alfa vagy a delta variáns, köszönhetően a kifejlesztett védőoltásoknak és a magas átfertőzöttségnek (az európai populáció 60%-a). Először bizakodhatunk abban, hogy valódi nyáj-immunitás alakulhat ki a koronavírussal szemben. A szakemberek szerint újabb járvány az év végére várható, de -az influenzához hasonlóan- ez már csak endémiás fertőzés formájában. Ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a SARS-CoV-2 koronavírus már nem egyszer meglepetést okozott, ezért nagyon óvatosnak kell lennünk.